bowl-centimeter-delicious-1332189

Werken aan mijn eigen vitaliteitsdoelen

September 2018… Ik ben gestart met de opleiding  ‘integraal leefstijl- en vitaliteitscoach’. Daar zit je dan… in mijn ogen tussen een groep ‘slanke’ mensen en ik… met overgewicht. Gelukkig heb ik hier van tevoren over nagedacht. Ik wist dat ik zelf ook door de ‘wasstraat’ zou gaan. Ook weet ik dat vitaliteit niet alleen om een gezond gewicht gaat. Het gaat ook over hoe gelukkig je bent, hoe je omgaat met je emoties, of je een doel hebt in je leven en zo zijn er nog veel meer facetten te noemen.

Integrale vitaliteitscoaching gaat uit dat ‘alles’ in balans moet zijn om je vitaal te voelen. Niet alleen je lichaam, maar ook je emoties, je gedachten etc.

Van schaal 1 tot 10… hoe vitaal voel ik me tijdens de start van de opleiding? Een 6. Hoe voel ik me aan het einde van de eerste 2 opleidingsdagen? Een 3… Snipverkouden kom ik de opleidingsdagen uit. Mijn hemel, wat baalde ik hiervan! Zit je op een opleiding voor ‘vitaliteit’ voel je je hondsberoerd. Gelukkig zijn er ergere dingen op de wereld en is mijn fikse verkoudheid naar een paar dagen weer over. Wat wil mij dit vertellen? Dat ik me van tevoren misschien te druk heb gemaakt over mijn eigen vitaliteit die op fysiek vlak niet al te best is? Of dat ik gewoon niet zo goed voor mezelf heb gezorgd de laatste weken? Of toch ergens een virusje opgelopen? Die laatste is vast waar… maar helaas ben ik dus niet zo gezond dat mijn lichaam dat virusje niet tot ‘leven’ laat komen… En heeft dat niet vitaal voelen wellicht ook er mee te maken omdat ik zo twijfel aan mezelf? Is dit de juiste keuze, hoe zal het contact met de opleidingsgenoten verlopen, kan ik dit überhaupt wel? Allemaal vragen die achteraf blijven spelen, het antwoord blijft in het midden… Of toch niet? Ik vrees dat alle genoemde ‘oorzaken’ van toepassing zijn geweest.

Op dag 1 van de opleiding oefenen we de intakegesprekken. Dit doen we aan de hand van onze eigen ingevulde intakeformulieren. Daar komen voor mij twee persoonlijke vitaliteitsdoelen uit:

  1. Ik wil weer in maat 40 passen.
  2. Ik wil een goede balans houden tussen privé en werk.

De uitwerking van deze doelen blijven tijdens deze opleidingsdag nog een beetje zweven, maar onderweg naar huis… wauw… ik ben tot enorme inzichten gekomen! De belangrijkste voor mij op dat moment is:  het inplannen van ME- TIME. Tijd maken voor mezelf. Even niet zorgen voor anderen, maar even zorgen voor mijzelf. Om gelijk daad bij het woord te voegen, ben ik een week later lekker in mijn eentje naar de sauna gegaan. Even een moment van rust inlassen. Het was maar voor een paar uurtjes, maar ik heb enorm genoten.

In de weken erna begin ik met het uitwerken van mijn doelen t.a.v afvallen. Ik ben bezig om mijn lunches te vervangen door een gezonde maaltijd. Denk aan een salade, quiche of soep. Ook mijn ontbijt pas ik aan, in plaats van brood eet ik nu meer yoghurt of een gezonde appelcrumble.

Het sporten had ik voor de zomer al opgepakt, maar ben nu geswitcht van sportschool. Eén keer per week ga ik spinnen en ik was van plan om te gaan bodypumpen. Echter dat laatste is er tot op heden nog niet van gekomen, omdat dit op donderdagavond is en ik dan vaak uitgeteld thuiskom na een dag werken. Doel 2 heeft dus nog veel meer aandacht nodig….
Maar het goede nieuws is… ben al wel 2 keer op vrijdagavond wezen sporten. Dat is een wonder op zich, ik heb dat sinds mijn handbaltijd (14 jaar oud) niet meer gedaan. Afgelopen week heb ik ook thuis fitnessoefeningen gedaan. Ik voel zowaar weer dat ik buikspieren heb 😉

Oftewel ik ben al lekker bezig! De kilo’s vliegen er nog niet af helaas, maar ben ook nog niet streng genoeg voor mijzelf. Volgende week krijgen we les over het hele fysieke gedeelte… voeding, beweging, ontspanning en slaap. Ik ben enorm benieuwd wat dit mij gaat brengen! Jullie horen nog van mij!

2 Responses