assorted-broccoli-cabbage-1300972-2-700x394-2

Voeding… voeding of vulling?

Deze keer een blog van heel andere aard. Informatief en hopelijk inspirerend!

Onze voeding is niet meer wat het was. De supermarkt biedt duizenden voedingsproducten aan, maar de meeste hiervan zijn meer vulling dan voeding.

Voeding voedt en vult het lichaam. De meeste ‘voeding’ vult alleen maar en is dus geen voeding. Even een voorbeeld: Patat geeft je een heerlijk vol gevoel als je trek hebt, echter heeft je lichaam hier helemaal niets aan. Alle goede stoffen uit de aardappel en olie zijn door verhitting kapot gemaakt.

Echte voeding haal je uit groenten, fruit, noten, zaden en alles wat rent, zwemt
(nee, niet in het vet) en vliegt. Oftewel in de supermarkt hoef je alleen maar over de versafdeling te wandelen voor goede voeding.

Het liefst neem je zo onbewerkt mogelijk eten, dat je zelf bereid tot een lekkere maaltijd. Ook is het aan te raden om biologisch te eten. De reden hiervan is dat niet biologische voeding, bewerkt is met stoffen om dit zo lang mogelijk houdbaar te maken, mooier te maken, of te zorgen dat er zoveel mogelijk van gekweekt kan worden.
Echter moeten deze stoffen weer afgebroken worden door jouw lichaam. Dit is lastig en kost je lichaam ook de nodige energie.

Helaas biedt ook biologische voeding niet meer de hoeveelheid voedingsstoffen als 20 jaar geleden. De grond waarop gekweekt wordt, is uitgeput. Om een voorbeeld te noemen:
In 1980 hadden we 2-3 porties groenten en fruit nodig om voldoende vitaminen en mineralen binnen te krijgen, tegenwoordig hebben we eigenlijk al 10-13 porties nodig om deze hoeveelheden vitaminen en mineralen binnen te krijgen.

Lukt het jou om dagelijks 500- 700 groenten en fruit binnen te krijgen? Kijk eens waar je mogelijkheden ziet om deze hoeveelheden op te hogen. Denk aan een salade bij de lunch of wat fruit bij je ontbijt.

Er zijn zo’n 195.000 eetbare plantensoorten. Hoeveel verschillende neem jij tot je? Variatie is belangrijk om zoveel mogelijk goede voedingsstoffen binnen te krijgen. Probeer iedere drie dagen andere voedingsstoffen binnen te krijgen. Wat je vandaag eet, eet je de komende twee dagen niet meer. Dit zorgt voor meer variatie en houdt je spijsvertering alert. Hierdoor krijg je meer energie en houd je een betere gezondheid!

Een eenvoudige manier om veel te variëren is door veel kruiden te gebruiken. Neem iedere dag een andere theesoort, voeg verschillende kruiden toe aan je gerechten. Iedere kruid heeft zijn eigen unieke eigenschappen, die een weldaad zijn voor je lichaam. Kurkuma heeft bijvoorbeeld veel goede eigenschappen.

https://jessevandervelde.com/23-redenen-waarom-je-geelwortel-kurkuma-veel-vaker-zou-moeten-gebruiken/

Vul daarnaast je vitamines en mineralen aan met goede supplementen. De goedkopere merken uit de drogisterijen kun je beter laten staan, ze bevatten veel chemische stoffen. Deze kunstmatige stoffen belasten jouw lichaam juist, wat weer de nodige energie kost en je lichaam zelfs aan kan tasten.
Kies in iedergeval voor een goede multivitamine en magnesium. Als je geen vis eet, is een visolie een must en evt. kun je nog extra vitamine C en D nemen. Laat je hierin adviseren door een orthomoleculair therapeut of orthomoleculair arts.

Voeding kan veroudering vertragen of versnellen. Waar kies jij voor?

Comments are closed.