slecht slapen slaapregressie

Help…. mijn kind slaapt ineens slechter… een slaapregressie

Ken je dat? Je kindje slaapt al enige tijd heerlijk en ineens is het bal. Bij ziekte en pijn weet je al gauw waar het aan schort en kun je je hier ‘makkelijk’ bij neerleggen. Echter lijken er soms geen aanwijsbare redenen te zijn waarom het slapen ineens niet meer wil.
Heb je wel eens gehoord van ontwikkelingssprongen? Je kindje ontwikkelt in een rap tempo nieuwe vaardigheden. Het overkomt hem of haar en dat maakt dat alles even van slag is, dus ook het slapen. Deze ontwikkelingssprongen herken je aan:
– vaker huilen
– vaker drinken
– meer lichaamscontact willen hebben
– het hebben van een korter lontje

Ook het slapen gaat dan vaak wat minder goed. Meestal duurt dit ongeveer een week, daarna komt er weer rust in te tent. Meer informatie over de vaardigheden die je kindje onder de knie krijgt kun je lezen in ‘oei ik groei’.

Daarnaast zijn er ook slaapontwikkelsprongen. Ook wel slaapregressie genoemd. Eigenlijk kun je dit beter slaapprogressie noemen. Je kindje leert door deze slaapregressie namelijk beter te slapen. Deze slaapregressiemomenten vinden plaats rond de leeftijd van 4, 8, 12 en 18 maanden.

Een slaapregressie kun je zien als het updaten van een computer. Eerst moet er opgeruimd worden (en daarvoor heb je rommel nodig ? ). Vervolgens wordt er nieuwe software geïnstalleerd. Alles wordt beter en sneller. Deze installatie heeft tijd nodig. Ga jij tussendoor stoeien met de computer, dan verstoor je het proces en vertraag je eigenlijk de update. Na de update kun je aan de slag met je nieuwe ‘software’. Je kunt het ‘programma’ leren kennen en je zult zien dat het steeds een beetje makkelijker gaat.

Zo werkt het ook met slapen:
Eerst ontstaat er onrust. Je kindje heeft meer hulp nodig bij het slapen. De slaapjes worden vaak korter en onrustiger. Dit duurt zo’n 3 -6 weken. Na een tijdje merk je dat er meer rust komt en komt er weer een fijner ritme en een betere slaap.

Deze slaapregressies vinden plaats op de leeftijd van 4, 8, 12 en 18 maanden. 

Hoe overleven we een slaapregressie?
1. Zorg voor slaap! Je wilt ten alle tijden voorkomen dat er oververmoeidheid ontstaat. Dit geeft namelijk nog meer gedoe. Kies bijvoorbeeld voor de wandelwagen of draagzak/ doek als het slapen in het bedje overdag niet lukt.
2. Blijf het ritme van de wakkertijden hanteren. Download hier het e-book ‘Klaar voor een goede slaapstart’ met meer informatie over de wakkertijden. 
3. Korte slaapjes? Kort de wakkertijden in!
4. Probeer niet meer hulp te geven dan nodig. Het risico is namelijk groot dat je het op een gegeven moment ook weer wilt afleren. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan…
5. Ga geen (grote) dingen tijdens de slaapregressie veranderen. Het is geen gunstige periode om aan slaap te werken. Kies tijdens een slaapregressie voor RUST. Tijdens een slaapregressie is het GEEN goed moment om bijvoorbeeld over te stappen naar een ander bedje, een speen af te bouwen, andere slaapkamer etc.
6. Zorg goed voor jezelf! Kijk waar je mogelijkheden kunt creëren om even zelf op te laden, al is het 10 minuutjes per dag rustig naar het toilet kunnen, douchen of even een stukje wandelen.

Na zo’n slaapregressie kun je werken aan slaap. Er is rust in de tent . Werk in kleine stapjes en stel kleine doelen. Vele kleine stapjes maken samen een heel grote! 

Comments are closed.