wiegen

Slapen 0-2 weken

Slapen als een baby… een veel gehoorde uitspraak als het gaat over veel slapen. Maar is deze uitspraak wel terecht? Ik neem jullie mee in onze slaapbelevenissen met/ door onze kleine meid die ruim 2 weken geleden geboren is. Een blog die niet zo  hoopgevend is, maar wel  een beeld schetst van de realiteit van het hebben van een newborn.

Een jonge baby slaapt af en aan, kan amper wakker zijn, tenzij er onruststokers actief zijn. Dit af en aan slapen is om te herstellen  van de reis die hij/ zij heeft afgelegd, maar moeder natuur heeft ook aan het herstel van de moeder gedacht…  Doordat je baby veel slaapt, ‘kan’ mama ook bijtanken van de topprestatie die zij geleverd heeft.

Helaas heeft moeder natuur niet alles ‘lekker’ geprogrammeerd… het dag- en nachtritme van een pasgeborene is namelijk omgedraaid. Oftewel de baby waakt veel in de avond/ nacht en slaapt overdag als een os. Dit komt doordat het kleintje in de buik van zijn moeder in slaap gewiegd wordt, tijdens momenten dat moeder actief is. Dit is over het algemeen overdag. ‘s Nachts is moeder minder actief, waardoor de kleine actiever wordt. Ik kon er tijdens mijn zwangerschap bijna de klok op gelijk zetten, rond 22.00 was het een feestje in mijn buik.

Dit dag- en nachtritme zal langzaamaan uitdoven, maar dit heeft enkele weken tijd nodig… zo’n 6 – 8 weken. Pffff…. wij zitten nu in week 3 en hebben de nodige uren slaap al gemist. De eerste nacht verliep dramatisch, Jinte was vanaf 12.00- 5.00 wakker. Had ze pijn of miste ze mama? Wisten we het maar, dan was de oplossing makkelijker te bedenken. Binnen 3 dagen hadden we al zo’n 16 uur aan slaap gemist…  gerekend vanaf de start van de bevalling. Dit hakt er best in…

De nachten erna moest Jinte om de 3 uur gevoed worden, want ze was erg veel in geboortegewicht afgevallen. Dit betekende verschonen, voeden (borstvoeding) en daarna bijvoeden, lange tijd rechtop houden etc. Per voeding waren wij minimaal een uur zoet en daarnaast was er iedere nacht wel een huiluurtje. Al met al misten we zo’n 4 uur slaap per nacht…
Gelukkig slaapt Yve nog ‘s middags dus konden wij ook even bijslapen en we hadden ook een heel lieve kraamverzorgster die zich tijdens onze middagslaap even over Jinte bekommerde zodat wij echt even konden bijtanken.

Echter is de kraamverzorgster weg en moeten we het nu zelf zien te redden. Gelukkig is Niels nog vrij en zijn we ‘s nachts een goed team waarin we elkaar afwisselen. Niels verschoont Jinte, ik geef  vervolgens borstvoeding. Om de andere nacht slaapt één van ons naast Jinte en deze persoon zorgt voor rechtop zitten na een voeding en troosten wanneer nodig. Hierdoor kan de ander blijven liggen en hopelijk ook slapen. Soms hebben we een echte prutnacht… dan wisselen we elkaar wat meer af waar nodig.

Wat kun je doen om het dag- en nachtritme goed in te stellen?
Je kunt op deze leeftijd nog niet echt werken aan slaap, wel kun je de voorwaarden scheppen voor een zo’n optimaal mogelijke slaap. Dit doe je door:
* Let goed op de wakkertijden. Een newborn kan ongeveer 45 minuten wakker zijn. Na 2 weken is dit ongeveer 60 minuten en dit bouwt zich op naar 90 minuten rond de leeftijd van 8 weken.
* Wil het slapen niet aan het einde van de wakkertijd? Zet alles op alles om slaap te creëren. Een draagdoek of – zak biedt hierbij goede hulp. Wandelen met de wandelwagen kan ook fijn zijn, als je kindje naar buiten mag. Het gewiebel helpt je kindje om in slaap te vallen.
* Probeer routines te creëren. Denk aan: slapen- verschonen- voeden- knuffelen- slapen. Kan je kindje wat langer wakker zijn, dan voeg je ‘spelen’ (liggen in bijvoorbeeld box) toe aan de routines.
* Maak gebruik van licht. Overdag gordijnen open en mogen er lampen aan, ‘s avonds en ‘s nachts zorg je voor een zo donker mogelijke omgeving.
* Zorg voor een rustige slaapomgeving. De box is om in te spelen, niet om in te slapen. Er zijn teveel prikkels voor je kleintje, waardoor het lastig is om de slaap goed te vatten.
* Is het dag- en nachtritme nog steeds omgekeerd op een leeftijd van ongeveer 3 maanden? Ga dan vooral in de ochtend met je kindje naar buiten. Dit helpt om melatonine aan te maken later op de dag.
* Zorg voor voldoende slaap voor jezelf. Je kindje heeft niets aan een oververmoeide ouder die niet voor zichzelf zorgt. Denk in mogelijkheden!

De eerste tijd kan behoorlijk ingrijpend zijn op het gebied van slaap. Echter is mijn verhaal niet van toepassing op alle kindjes. Ieder kind is verschillend, er zijn ook kleintjes die de nachten (op een voeding na) al uitstekend slapen. In het geval van een slechte slaper ‘houd moed’! Kom je er niet uit, zoek hulp! Zoals ik al schreef… niemand heeft wat aan een oververmoeide ouder.

Liefs,

Miranda

Comments are closed.