beets-carrots-close-up-533360

Energiedip…

Je kent het wel…. een energiedip aan het einde van de middag. Tijd voor een tussendoortje zodat je er weer even tegenaan kunt tot het avondeten. Jarenlang was dit ook het advies van onder andere het voedingscentrum. Inmiddels is het tij aan het keren. Veel soorten tussendoortjes hebben namelijk een negatief effect op de bloedsuikerspiegel.

Je lichaam als kachel
Je lichaam kan op twee manieren energie aanmaken; op een snelle en op een langzame manier. De snelle manier kun je vergelijken met het laten branden van een kachel met krantenpapier. Je papier is snel verbrand en je moet maar papier blijven halen om de kachel te kunnen laten branden.
Je kunt ook de kachel laten branden met een blok hout, de langzame manier.

De kachel aansteken met krantenpapier is een snelle manier, maar je bent ook gauw weer terug bij af. Als je met veel suiker en/ of een koolhydraten (zoals ontbijtkoek, fruit of iets van crackertjes) neemt, worden de voedingsstoffen omgezet in glucose. Glucose is een snelle brandstof voor je lichaam. Glucose moet worden opgenomen in je lichaamscellen om er energie van te maken. Daarvoor heb je het hormoon insuline nodig.
Doordat de koolhydraatrijke (dus suiker) voedingsstoffen snel opgebrand zijn, daalt je bloedsuikerspiegel hard, waardoor je een energiedip krijgt. Hierdoor krijg je weer behoefte aan meer eten. Zo beland je in een vicieuze cirkel.

Glucose en insuline
Glucose en insuline die niet opgenomen worden in de lichaamscellen worden opgeslagen als vet. Iets wat bijna niemand wil…
Door een overdosis aan glucose/ insuline zorg je onbewust voor onzichtbare ontstekingen in je lichaam, waardoor je lichaamscellen zwaar beschadigen. Dit kost enorm veel energie!

Er zijn nog veel meer gevolgen van een schommelende bloedsuiker:
– verharding en vernauwing van bloedvaten
– kankercellen voeden zich met glucose
– schimmels voeden zich met glucose
– versnelde veroudering van het lichaam
– meer kans op geheugenverlies
– grote kans op insulineresistentie, de voorloper van diabetes type 2
– obesitas

Vetten
Vetten zijn de houtblokken op je kachel!  Jarenlang zijn we bang gemaakt voor vetten. Zonde, want de goede vetten helpen jou juist om gezond te blijven. Verzadigde vetten verhogen NIET de kans op hart- & vaatziekten zoals we altijd voorgeschoteld hebben gekregen. Transvetten (vetten uit de frituur, koek, snoep, chips) zijn wel schadelijk voor je lichaam.

Vetten geven energie en geven hierdoor een lang gevoel van verzadiging.

Vetten hebben als voordeel dat het je bloedsuikerspiegel stabiel houdt. Besmeer je boterham dus royaal met roomboter, giet olijfolie over een salade enzovoort. Helaas gaat de vlieger niet op voor het bakken van aardappels in frituurvet. Dit vet oxideert waardoor er verkeerde stoffen in je lijf komen en je ook niet het positieve effect hebt van de goede stoffen uit de vetten.

Goede vetten zijn: vis, noten, zaden, wild vlees, olijfolie (onverhit), avocado, roomboter, kokosolie en ghee.
Vetten als zonnebloemolie, soja olie, maisolie en pinda’s laat je liever staan.
Het makkelijkste is eigenlijk om vetten puur uit de natuur te nemen, zoals vlees, vis, noten en zaden.

Overige voordelen van gezonde vetten zijn:
– vetten houden je lichaamscellen in goede conditie
– vetten zorgen voor een goede opname van zuurstof in je lichaam
– vetten zorgen ervoor dat voedingsstoffen goed in je lichaam worden opgenomen
– vetten helpen mee om afvalstoffen uit je lichaam te verwijderen
– vet bevat vitamine A, D, E en K.
– Roomboter en ghee bevatten ontstekingsremmende stoffen

Wat kun je doen met behulp van voeding om energiedips te voorkomen?
– Eet niet vaker dan 3 keer per dag en overweeg intermitting fasten (Hier moet je lichaam even aan wennen)
– Voeg aan je maaltijden vetten toe.
– Eet een uitgebalanceerde maaltijd, met veel groenten, eiwitten en vetten.
– Eet niet te weinig tijdens de maaltijden. Zorg voor een verzadigd gevoel.
– Drink veel water. Doe dit in ongeveer 5 drinkmomenten op een dag en neem dan ongeveer 2 glazen. Als je iedere keer kleine slokjes neemt, zet je iedere keer je lichaam hard aan het werk. Gun je lichaam zo af en toe wat rust door niet vaker te drinken.

Komt er toch een energiedip?
– Laat het gebeuren… na een half uurtje is het over. Ga even rustig zitten.
– Neem een paar glazen water.
– Word je wel heel erg wankel? Neem een handje ongebrande en ongezouten noten. Dit doe je alleen in nootgevallen 😉

Het belangrijkste van het potlood is niet het hout of de buitenkant,
maar het grafiet dat erin zit.
Dus…zorg goed voor wat er in binnen in je gebeurt! 

 

Comments are closed.